Forum www.muzykoterapia.fora.pl Strona Główna www.muzykoterapia.fora.pl
Czy muzyka łagodzi obyczaje?
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Muzyka - czego słuchać ?

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.muzykoterapia.fora.pl Strona Główna -> Newsy - gorące wieści
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
admin
Administrator



Dołączył: 03 Lis 2008
Posty: 75
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 11:34, 03 Lis 2008    Temat postu: Muzyka - czego słuchać ?

Stworzenie zbioru utworów muzycznych, które następnie będziemy wykorzystywać do zajęć terapeutycznych z pacjentami/mieszkańcami wcale nie jest trudne.

Ponieważ wielu naszych czytelników zatrudnionych jest w instytucjach, które z powodu ograniczonego budżetu nie mogą sobie pozwolić na zatrudnienie muzykoterapeuty, przedstawimy od podstaw budowanie takiego archiwum terapeutycznej muzyki.

1. Należy sobie przede wszystkim uświadomić, że w obrębie muzyki klasycznej napotykamy na znaczne zróżnicowanie stylów - zależnie od epoki, w której zostały skomponowane poszczególne utwory.

2. Z całego bogactwa muzyki, jaka powstała na przestrzeni wieków, do celów terapeutycznych nadają się zwłaszcza kompozycje powstałe w następujących okresach: barok, klasycyzm, romantyzm i impresjonizm.

3. Aby zauważyć różnice pomiędzy muzyką należącą do poszczególnych epok i uświadomić sobie, jakie mają one znaczenie dla muzykoterapii, najlepiej przetestować na sobie samym. Wystarczy zgromadzić około dziesięciu utworów należących do poszczególnych okresów i wysłuchać ich, stawiając sobie przy tym pytanie - czym różnią się one w odbiorze? Ten prosty test pokaże, jakie utwory można zastosować do jakich celów.

4. W doborze adekwatnych fragmentów muzycznych przydatna będzie następująca charakterystyka:


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
muzyk




Dołączył: 03 Lis 2008
Posty: 28
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Koszalin

PostWysłany: Pon 11:38, 03 Lis 2008    Temat postu:

Barok

Muzykę tę można określić jako precyzyjnie skonstruowaną i posiadającą jednoznaczną strukturę. Charakteryzuje ją wyraźne posuwanie się do przodu, utwór rozwija się, energicznie pulsuje, utrzymuje stałą dynamikę. Słuchając muzyki barokowej, na pewno się nie znużymy, gdyż jest dramatyczna i naładowana emocjonalnie.

Zbudowane logicznie utwory dają się w pewnym sensie przewidzieć - słuchacz czeka na dźwięki, które "muszą" zaraz nastąpić. To daje poczucie pewności i bezpieczeństwa, uspokaja oraz równoważy ślady stresu i napięć. Prawie każda kompozycja jest jakby zbudowana z wielu szczegółów, które w sumie malują monumentalny obraz, wizję przemawiającą do słuchacza bezpośrednio. Terapeuci podkreślają, że utwory barokowe doskonale synchronizują pracę całego mózgu.

Kompozytorzy: Vivaldi, Corelli, Bach, Händel.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
muzyk




Dołączył: 03 Lis 2008
Posty: 28
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Koszalin

PostWysłany: Pon 11:39, 03 Lis 2008    Temat postu:

Klasycyzm

Była to epoka dalszego doskonalenia aspektów harmonii w muzyce, przy czym wprowadzano wtedy szczególnie chętnie zmianę kolorytu dźwięków. Klasycyzm cechuje swobodna kontynuowalność melodii, jej specyficzna jasność i elegancja. W muzyce barokowej brzmienie utworów charakteryzowało się w miarę wyrównanymi proporcjami pomiędzy głośnymi i cichymi frazami.

Natomiast kompozytorzy klasycyzmu rozpoczęli eksperymentowanie z nagłymi zmianami i elementami zaskakiwania słuchacza, różnicując niespodziewanie akcenty i dynamikę melodii, tak że wzorzec melodyczny stał się niezwykle plastyczny.

Naukowcy, zajmujący się wpływem tego stylu muzycznego na organizm ludzki, stwierdzili, że działa on niezwykle pobudzająco na pracę mózgu, sprzyja przypominaniu sobie i wzmacnia kreatywność.
Kompozytorzy: Mozart, Beethoven, Haydn.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
muzyk




Dołączył: 03 Lis 2008
Posty: 28
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Koszalin

PostWysłany: Pon 11:39, 03 Lis 2008    Temat postu:

Romantyzm

Ta epoka wprowadziła do muzyki skrajny indywidualizm. Kompozytorzy chcieli zawrzeć w swych utworach coś niepowtarzalnego, jedynego w swoim rodzaju, umożliwiającego odróżnienie od innych. Cechą typową dla romantyzmu było też przenoszenie do kompozycji osobistych uczuć, wypowiadanie za ich pomocą własnych nastrojów i stanów emocjonalnych.
Melodie można porównać do strumienia płynących uczuć. Właśnie dlatego te utwory doskonale nadają się do wszelkich zajęć terapeutycznych, których uczestnicy powinni przepracować własne emocje. Muzyka romantyzmu jest łagodna, liryczna, ale zawiera także elementy fantastyczne, a nawet makabryczne. Każdy rodzaj emocji znajdzie tu adekwatną ilustrację.

Kompozytorzy: późny Beethoven, Czajkowski, Wagner, Brahms, Schumann, Rachmaninow, Mendelssohn.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
muzyk




Dołączył: 03 Lis 2008
Posty: 28
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Koszalin

PostWysłany: Pon 11:44, 03 Lis 2008    Temat postu:

Impresjonizm

Muzykę z przełomu XIX i XX stulecia poznajemy po jej marzycielskim brzmieniu i specyficznej płynności linii melodycznej. Częste zmiany barwy dźwięku i niuanse nastrojów melodii predysponują te utwory do używania ich podczas zajęć, kiedy uczestnicy mają za cel wizualizację, wyobrażanie sobie różnego rodzaju widoków, przywoływanie obrazów z przeszłości.
Jest to styl przemawiający na przykład do wyobraźni dzieci, które bardzo chętnie improwizują przy tej muzyce. Należy jednak zaznaczyć, że niektórzy muzykoterapeuci mają zastrzeżenia co do przydatności utworów pochodzących z tego właśnie okresu.

Kompozytorzy: Ravel, Debussy, Respighi.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
muzyk




Dołączył: 03 Lis 2008
Posty: 28
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Koszalin

PostWysłany: Pon 11:45, 03 Lis 2008    Temat postu:

Oto kilka przykładowych utworów, należących już do kanonu muzyki terapeutycznej:

* Mozart - Eine kleine Nachtmusik
* Bach - Koncerty Brandenburskie
* Vivaldi - Cztery pory roku
* Beethoven - Symfonia Nr 6 ("Pastoralna")
* Händel - Muzyka na wodzie
* Pachelbel - Kanon w D-dur
* Respighi - Pini di Roma


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Bachfan
Gość






PostWysłany: Czw 18:28, 14 Sty 2010    Temat postu:

Ja słucham tylko Bacha
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gość







PostWysłany: Sob 15:08, 23 Sty 2010    Temat postu:

Czy jest jakiś gatunek muzyczny, który szczególnie obniża naszą efektywność w pracy?

- Najczęściej obecna w naszym życiu zawodowym jest muzyka młodzieżowa. Słyszymy ją niemal wszędzie: na budowie, w supermarkecie, biurze, za ścianą wieżowca i zza płotu sąsiada. Charakteryzuje ją przede wszystkim chaos i przypadkowość, uniemożliwiające nawiązanie współpracy pomiędzy organizmem a dźwiękami. Taka muzyka nie jest uznawana za przydatną do uzyskiwania pozytywnych efektów w pracy. Zupełnie inaczej jest z muzyką klasyczną, którą tworzą w przeważającej większości utwory w pełni kompatybilne z psychiką człowieka oraz przystające do naturalnych, najbardziej pierwotnych rytmów całego organizmu. Pamiętajmy, że zarówno muzyka pobudzająca, jak i relaksująca nie powinny być słuchane zbyt głośno. To, co jest dobre dla nas, niekoniecznie pomoże sąsiadowi. Rozdrażniony sąsiad, słuchając naszej głośnej muzyki, może zachować się odwrotnie niż byśmy się mogli tego spodziewać. Jemu nasza muzyka może szkodzić i nie słuchając się powiedzonka, że "muzyka łagodzi obyczaje", zareaguje wprost przeciwnie.

(Władysław Pitak)
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
arka




Dołączył: 24 Gru 2008
Posty: 65
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 21:04, 10 Lip 2010    Temat postu:

Muzyka w biurze




Należy pamiętać, że zarówno muzyka pobudzająca, jak i relaksująca nie powinny być słuchane zbyt głośno. To, co jest dobre dla nas, niekoniecznie pomoże sąsiadowi – stwierdza Władysław Pitak, muzykoterapeuta, z którym rozmawiamy o doborze odpowiedniej muzyki do pracy w biurze.





Władysław Pitak, logopeda medialny i muzykoterapeuta z Koszalina
e-mail: [link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
tel.94-340-60-06


W jaki sposób muzyka może wpływać na nasze samopoczucie i zdolność do pracy?

- Po pierwsze muzyka jest asemantyczna czyli bezznaczeniowa. Czysta muzyka jest stosunkowo słabym środkiem terapeutycznym oraz marketingowym. Na pewno nie zmienia obyczajów, jak to się często powtarza. Wiadomo jednak nie od dzisiaj, że muzyka może wpływać na poziom aktywności systemu nerwowego, wywoływać określone zmiany w czynnościach całego organizmu, np. zmieniać napięcie mięśni, przyspieszać przemianę materii, obniżać próg wrażliwości zmysłów, czy modyfikować oddychanie. To są zmiany konkretne. Muzyka nierzadko wprowadza nas w różne nastroje, wzbudza uczucia i emocje.

Jakiej zatem muzyki należy słuchać w pracy?

- Każda muzyka powinna być tożsama z charakterem pracy i osób, które ją wykonują. Symfonii Mozarta nie będzie słuchał kierowca tira. W tej sytuacji z gatunków muzycznych z pewnością lepiej sprawdzą się reggae lub country. Podczas pracy fizycznej najlepiej słuchać muzyki pobudzającej, również z wokalem, którą cechuje:

- szybkie tempo,
- kontrastująca melodyka przeciwstawnych tematów według zasady klasycznej sonaty,
- niespokojna metryczność z silnymi akcentami rytmicznymi,
- duże zróżnicowanie melodycznego i rytmicznego przebiegu,
- przeciwstawność poszczególnych grup instrumentów,
- duże zróżnicowanie dynamiki.







Pracownik fizyczny może słuchać muzyki wzbogaconej tekstem. A czy ten sam element powinien się znaleźć przy pracy umysłowej?

- Raczej nie. Słowa w tego rodzaju pracy rozpraszają. Najlepiej wobec tego będzie, jeżeli zastosujemy muzykę uspokajającą, którą cechuje:

- powolne lub umiarkowane tempo,
- niewielki poziom głośności i brak kontrastów dynamicznych,
- przewaga środkowego rejestru dźwięków,
- użycie instrumentów smyczkowych, klawiszowych i dętych o miękkim brzmieniu i łagodnej barwie
- płynność melodii i rytmu, przewaga rytmów miarowych - "kołyszących",
- obecność nieznacznych punktów kulminacyjnych, pozwalających słuchaczowi na oscylowanie między stanami napięcia i odprężenia,
- brak instrumentów o jaskrawej i ostrej barwie, mocnej sekcji rytmicznej (perkusja, gitara basowa) oraz unikanie kompozycji wokalnych.

Pracownicy rozchwiani emocjonalnie, po zastosowaniu takiej muzyki stają się mniej napastliwi fizycznie i werbalnie. Są też mniej drażliwi, maleje w nich poczucie winy, podejrzliwość i pesymizm.

Może w takim razie w biurze najlepiej posłuchać kompozycji Wolfganga Amadeusa Mozarta?

- Niekoniecznie. Mówi się, że Mozart wpływa dodatnio na pracę mózgu, ale może również działać negatywnie. To co pomaga i uspokaja jednego, może pobudzić do agresji inną osobę. Muzyka popularna typu disco (oparta na trzech akordach) może uspokajać młodzieńca, a pobudzać do zniechęcenia, nawet agresji miłośnika muzyki poważnej. Żadnego z tych rodzajów muzyki nie wolno lekceważyć. Disco słuchać należy stosownie do spodziewanych efektów pracy fizycznej, ale nie głośno. Dowiedziono, bowiem że hałas obniża poziom koncentracji, zwiększa stres, podnosi ciśnienie krwi, zaburza sen.


Czy jest jakiś gatunek muzyczny, który szczególnie obniża naszą efektywność w pracy?

- Najczęściej obecna w naszym życiu zawodowym jest muzyka młodzieżowa. Słyszymy ją niemal wszędzie: na budowie, w supermarkecie, biurze, za ścianą wieżowca i zza płotu sąsiada. Charakteryzuje ją przede wszystkim chaos i przypadkowość, uniemożliwiające nawiązanie współpracy pomiędzy organizmem a dźwiękami. Taka muzyka nie jest uznawana za przydatną do uzyskiwania pozytywnych efektów w pracy. Zupełnie inaczej jest z muzyką klasyczną, którą tworzą w przeważającej większości utwory w pełni kompatybilne z psychiką człowieka oraz przystające do naturalnych, najbardziej pierwotnych rytmów całego organizmu. Pamiętajmy, że zarówno muzyka pobudzająca, jak i relaksująca nie powinny być słuchane zbyt głośno. To, co jest dobre dla nas, niekoniecznie pomoże sąsiadowi. Rozdrażniony sąsiad, słuchając naszej głośnej muzyki, może zachować się odwrotnie niż byśmy się mogli tego spodziewać. Jemu nasza muzyka może szkodzić i nie słuchając się powiedzonka, że "muzyka łagodzi obyczaje", zareaguje wprost przeciwnie.




Co, kiedy mamy zły humor w pracy? Jak muzyką możemy zniwelować nasze negatywne samopoczucie?

- Z pewnością nie należy słuchać muzyki rytmicznej, która nie jest adekwatna do naszego samopoczucia. Możliwe, że w tym przypadku będzie lepiej, gdy wybierzemy dźwięki spokojniejsze, delikatniejsze.

Rozmawiała Anna Wójcik


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
muza




Dołączył: 03 Lis 2008
Posty: 61
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polska

PostWysłany: Sob 16:31, 16 Lip 2011    Temat postu:

Mam płyty CD-audio, których słucham i jednocześnie wykonuję odpowiednie ćwiczenia o charakterze izometrycznym (napinająco-rozluźniającym).

Takim ćwiczeniem jest relaksacja progresywna (postepująca) Jacobsona. Celem tego ćwiczenia jest (poprzez uświadomienie sobie różnicy między napięciem a rozluźniem ) stopniowe osiąganie stanu relaksu ( rozluźnienia mięśni, naczyń krwionosnych i systemu nerwowego).

Trening autogenny Schultza jest kolejnym ćwiczeniem, w czasie którego spokojnie leżymy lub siedzimy i wysyłamy informacje (sugestie) do poszczególnych części ciała, układów i narządów, w wyniku których następuje pełne rozluźnienie całego ciała oraz zmiany morfologiczne w zakresie tzw. wydzielania wewnętrznego i składu chemicznego naszego ciała.

Obu ćwiczen słuchamy i zachowujemy się stosownie do podawanych sugestii


Cytat:
Płyty z ćwiczeniami są dostępne w Towarzystwie LOGOS
( [link widoczny dla zalogowanych] )

e-mail :
[link widoczny dla zalogowanych]
Tel.94-340-60-06


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gość







PostWysłany: Pon 12:56, 28 Paź 2013    Temat postu:

Chcenie, działanie i przystosowanie a przeciwdziałanie
W życiu na nasze zmysły działa żywa rzeczywistość, prawdziwe przedmioty i zdarzenia. To one wywołują w nas myśli, emocje i działania. W warunkach terapeutycznych (jak na scenie teatralnej) obiekty te (zdarzenia i przedmioty) są umowne. Aby wywołać w nas reakcję bliską prawdy, powinny być ożywione siłą naszej wyobraźni. W życiu działamy często nieświadomie, nie uprzytomniając sobie przyczyny, która wywołała naszą emocję, albo celu, do którego zdążamy. W terapii psychodramatycznej działanie i chcenie dziecko określa świadomie. Trzeci element działania (przystosowanie) powstaje nieświadomie i dotyczy formy i charakteru działania. W ćwiczeniach niżej proponowanych dzieci mogą nabywać umiejętności bezpośredniego reagowania na powstające okoliczności, bez przewidywania w jakiej formie powinna się ta reakcja objawiać. Mówiąc inaczej: terapeuta uczy dziecko orientacji w tym, co powinno wiedzieć na temat działania i kontaktu z drugim człowiekiem dla osiągnięcia pozytywnych celów, ale nie obmyśla, jak to ma zrobić, lecz nakłania je do improwizacji w ramach określonego schematu postępowania.
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gość







PostWysłany: Sob 16:57, 18 Sty 2014    Temat postu:

....
Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.muzykoterapia.fora.pl Strona Główna -> Newsy - gorące wieści Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin